Left Arrow Right Arrow
Różowe rozstępy na skórze hr

Jak zapobiegać rozstępom? Profilaktyka rozstępów jest możliwa!

Rozstępy na nogach i innych częściach ciała są różowymi, fioletowymi lub czerwonymi prążkami na skórze. Wywołują one kompleksy u wielu osób. Pojawianie się tych zmian jest związane z procesem rozciągania się skóry np. podczas ciąży czy w trakcie wahań wagi. Jak zapobiegać rozstępom? Wyjaśniamy!

Spis treści:

  1. Czym są rozstępy?
  2. Jak zapobiegać rozstępom?

Czym są rozstępy?

Rozstępy to inaczej pęknięcia warstw skóry. Początkowo przybierają postać prążków o czerwonej, różowej, a nawet fioletowej barwie. Następnie dochodzi do stopniowego rozjaśniania, a finalnie przybierają białawy kolor.

Najczęściej są one słabo wyczuwalne przy dotyku (tzw. powierzchniowe), jednak czasem są głębokie (ubytki wyraźnie wyczuwalne przy dotyku).

Problem ten dotyka w szczególności osób, które szybko straciły sporo zbędnych kilogramów lub wręcz odwrotnie — przybrały na masie. To także bardzo częsta przypadłość u kobiet w zaawansowanej ciąży[1].

Jak zapobiegać rozstępom?

Wiele osób zastanawia się, co zrobić, żeby nie mieć rozstępów. Zmiany te nie są szczególnie łatwe w usunięciu. Pozbycie się ich jest możliwe, ale również związane z dużym zaangażowaniem i upływem czasu.

Niestety nie zawsze jest to takie proste i nie zawsze da się je usunąć całkowicie. Istnieje natomiast wiele nawyków oraz preparatów, które mogą zminimalizować ryzyko ich powstawania.

Oto 6 sposobów, jak zapobiegać rozstępom:

1. Ćwicz regularnie

Zapobieganie rozstępom to nieustanna walka, w której istotną rolę odgrywa aktywność fizyczna. Oczywiście ćwiczenia nie są w stanie zlikwidować tych zmian skórnych całkowicie, ale z pewnością zmniejszają ich widoczność.

Treningi przyczyniają się do wygładzenia i ujędrnienia skóry. Pamiętaj – aby ćwiczenia dawały oczekiwany rezultat, musisz wykonywać je regularnie, minimum 3 razy w tygodniu.

Warto zatem uprawiać każdą formę sportu od spaceru, przez bieganie, jazdę na rowerze, po jazdę na rolkach czy grę w koszykówkę. Taka codzienna dawka aktywności fizycznej pobudza krążenie krwi w rejonie ud i pośladków. Ponadto sport stymuluje pracę komórek skóry do produkcji kolagenu.

Jeżeli zastanawiasz się, jak zapobiegać rozstępom w ciąży, weź pod uwagę fakt, iż wzrost masy ciała w tym okresie jest nieunikniony.

Możesz jednak świadomie i zdrowo przytyć. Wystarczy zdrowa, racjonalna dieta i unikanie jedzenia „za dwóch”. Wówczas, gdy waga powiększy się o 10-15 kg, można zminimalizować wielkość rozstępów w ciąży.

2. Jedz więcej warzyw i owoców

Owoce i warzywa mają niezwykłą moc. To właśnie one bywają odpowiedzią na to, jak uniknąć rozstępów. Zielone warzywa, np. szpinak, jarmuż, sałata czy brokuły zawierają luteinę.

Przyczynia się ona do zmniejszenia widoczności niechcianych zmian na skórze. Substancja ta ma coraz szerzej odkrywane, pozytywne znaczenie dla ochrony skóry[2].

Pamiętaj również o owocach, które są źródłem błonnika oczyszczającego ciało. Ponadto dostarczają one antyoksydantów, a również wielu cennych witamin i minerałów do organizmu, będących podstawą zdrowej skóry.

Co więcej, do swojej diety możesz dodać nasiona bogate w witaminę E. Dzięki temu zostaną pobudzone procesy regeneracji skóry, co jest ważne w profilaktyce i leczeniu rozstępów.

3. Masuj skórę brzucha

Masowanie ciała (np. podczas nakładania olejku nawilżającego) pobudza krążenie krwi, co sprzyja odnowie skóry[3]. Dodatkowo uelastycznia skórę, która w czasie ciąży i przybierania na wadze musi się wykazać wyjątkową rozciągliwością.

Zapobieganie rozstępom za pomocą nawilżania skóry

4. Zadbaj o odpowiednie nawilżenie skóry

Odpowiednie nawilżenie to kolejny ważny element w walce z rozstępami. W tym celu można sięgnąć po preparaty o właściwościach utrzymujących prawidłowy poziom nawodnienia skóry.

By poprawić jędrność skóry i zredukować rozstępy, można używać np. olejku:

  • z nagietka;
  • rozmarynowego;
  • rumiankowego;
  • lawendowego;

Godnym polecenia produktem jest specjalistyczny olejek Bio-Oil, który zawiera wszystkie wymienione składniki.

Odżywia i uelastycznia skórę, a także sprawia, że staje się ona jędrniejsza, co zmniejsza prawdopodobieństwo powstania rozstępów.

Dodatkowo preparat ten ma przyjemny, kojący zapach. Dzięki temu masaż z jego użyciem działa relaksująco na umysł.

5. Nawadniaj się

Picie wody doskonale wpływa na ciało i funkcjonowanie organizmu. Płyn przyspiesza przemianę materii i przepływ krwi w organizmie, co stanowi pomoc w radzeniu sobie z rozstępami.

Pamiętaj, że zapotrzebowanie na wodę jest kwestią indywidualną. Należy wziąć pod uwagę masę ciała, spożywane posiłki, temperaturę otoczenia, aktywność fizyczną i klimat. Przyjmuje się, że kobiety powinny spożywać 2 l płynów dziennie, a mężczyźni 2,5 l[4].

6. Kontroluj masę ciała

Duża utrata lub przyrost wagi w zbyt krótkim czasie wykazują ogromny wpływ na kondycję skóry. W efekcie pojawiają się: nadmiar wiszącej skóry, cellulit oraz rozstępy. Bezpiecznie jest chudnąć nie więcej niż 1 kg tygodniowo.

Jeżeli chodzi o przybieranie na masie ciała, to – aby uniknąć powstania rozstępów – również należy robić to stopniowo.

Wahania wagi często pojawiają się w okresie intensywnego wzrostu, np. podczas dojrzewania.

Warto wiedzieć, iż niektóre zmiany są nieuniknione. Istotną rolę odgrywa tu także genetyka – wystarczy popatrzeć na skórę rodziców. W końcu to oni przekazali geny odpowiedzialne za budowę naszej skóry.

Rozstępy nie powinny być powodem do wstydu czy gorszego samopoczucia. Te u nastolatków to bardzo częste zjawisko, są efektem szybkiego wzrostu i „nienadążania” z rozciąganiem skóry. Ilość i widoczność zmian można kontrolować poprzez zdrowy tryb życia i odpowiednią pielęgnację.

Należy pamiętać, że czas jest istotny w walce z rozstępami. Jeżeli chcesz uniknąć pojawienia się czerwono-fioletowych zmian na skórze, musisz pamiętać o wielu ważnych elementach. Kluczowa jest przede wszystkim dieta aktywność fizyczna, odpowiednie nawodnienie i pielęgnacja dobrana do indywidualnych potrzeb skóry.

Bibliografia:

[1] Viennet C., Bride J., Armbruster V., Aubin F., Gabiot A.C., Gharbi T., Hummbert P., Contractile forces generated by striae distensae fibroblasts embedded in collagen lattices, Arch Dermatol Res 2005;297:10, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15883849/ [dostęp online: 08.06.2022]

[2] Igielska-Kalwat J., Gościańska J., Nowak I., Karotenoidy jako naturalne antyoksydanty, https://phmd.pl/api/files/view/116279.pdf [dostęp online: 22.06.2022]

[3] Jastrzębska-Więsek, Magdalena & Rychtyk, Joanna & Partyka, Anna & Ludwikowska, Barbara & Wesołowska, Anna. (2018). Modern capabilities of streach marks treatment. Farmacja Polska. 74. 417-426. 10.32383/farmpol/118765. https://www.researchgate.net/publication/339734672_Modern_capabilities_of_streach_marks_treatment/citation/download [dostęp online: 23.06.2022]

[4] Instytut Żywności i Żywienia, Zasady zdrowego żywienia związane z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia [dostęp online: 23.06.2022]